Een elektrische wagen, iets voor jou? Whoosh! zet de voor- en nadelen op een rijtje!
18/01/18

elekt wagen

De laatste jaren hecht men steeds meer belang aan het milieu en treedt de elektrische auto meer en meer op de voorgrond. Voorheen vonden mensen vaak een elektrische auto een klein, traag ding en weinig aantrekkelijk. Tegenwoordig zijn ze echter moeilijk hem te onderscheiden van een klassieke wagen. Hij kan elegant, praktisch en zelfs sportief voor de dag komen. Ofwel ben je er weg van, ofwel blijf je liever op brandstof rijden. Weeg de voordelen van de elektrische auto af tegen de nadelen en oordeel zelf. Whoosh, de mobiele parkeerapp zet alvast alles op een rij.

De voordelen

Milieuvriendelijk

De voornaamste reden om een elektrische auto aan te schaffen, is omdat ze milieuvriendelijker zijn. 100% elektrische auto's stoten geen CO2 uit. Er is echter wel uitstoot op de plaats waar de elektriciteit wordt opgewekt, tenzij je accu's oplaadt met de hulp van zonnecellen.

Goedkoper

De aankoop van een elektrische wagen is duurder, maar is goedkoper in verbruik dan een benzine- of dieselauto. Het kost je gemiddeld 2 euro per 100 km om de auto opnieuw op te laden.

Weinig geluid
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Mensen die langs een drukke baan wonen, ervaren minder geluidsoverlast.

Beperkt onderhoud

De motor van een benzine- en dieselauto is ook veel complexer en slijt sneller dan die van een elektrische auto. Daardoor heeft de motor van een brandstofauto meer onderhoud nodig.

Makkelijk te besturen en snellere acceleraties

Elektrische wagens zijn makkelijk te besturen door de afwezigheid van een versnellingsbak. Deze wegens trekken ook sneller op. Sommige kunnen al binnen 3 seconden aan 100 km/u zitten.
Elektrische auto’s bieden fiscale voordelen: premies, milieupremies,…
Aan de elektrische auto's zijn ook fiscale voordelen verbonden. Sinds januari 2016 kent Vlaanderen een premie toe bij aankoop van een elektrische auto. Vorig jaar kon die premie oplopen tot 5.000 euro naargelang de catalogusprijs. Die maximumpremie werd dit jaar verminderd tot 4.000 euro en zal in 2018 en 2019 verder dalen om volledig te verdwijnen tegen 2020. Voor wagens ingeschreven in 2017 kunt u nog rekenen op 2.000 tot 4.000 euro. Woont u in Wallonië of Brussel? Dan hebt u geen recht op premies, of toch niet op dit ogenblik.

Er bestaan nog andere fiscale voordelen. En ook daar scoort Vlaanderen het best. Zo zijn elektrische auto’s tot eind 2020 vrijgesteld van de Belasting op Inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting. Vlaanderen heeft zich dan ook als doel gesteld om tegen 2050 een zuiver elektrisch wagenpark te hebben.

En de belastingaftrek voor elektrische wagens? Die is identiek aan de aftrek voor een auto met verbrandingsmotor … tenminste voor particulieren. Ondernemingen kunnen hun elektrische wagen(s) voor 120 procent inbrengen.

De nadelen

Hoge aankoopprijs

De aankoopprijs ligt nog steeds heel hoog. Gemiddeld betaal je 30 000 euro voor een wagen. Hoewel de prijs van een volle ‘tank’ elektriciteit lager is dan die van diesel of benzine, is de investering in dit type van aandrijving hoog. Bij sommige wagens ben je overigens geen eigenaar, maar huurder van de batterijen.

Beperkt aanbod

Mensen die veel belang hechten aan het design van een wagen vinden vaak dat het aanbod binnen vol-elektrische auto’s te beperkt is en er te weinig variatie in de modellen zit.

Prestaties minder hoog

De prestaties van 100% elektrische auto’s blijven minder hoog dan die van de klassieke wagens, hoewel zij steeds dichter in de buurt komen.

Te weinig laadpalen

Het netwerk van laadpalen voor elektrische wagens is nog steeds weinig ontwikkeld in België in vergelijking met landen als bijvoorbeeld Noorwegen. Tegen 2020 moeten er 2.500 laadpalen bij komen, dat zijn 5.000 laadpunten. In elke gemeente zou er dan minstens één laadpaal staan.

Opladen duurt lang

Het herladen van de batterijen duurt doorgaans lang. Reken op een oplaadtijd van zo’n 4 tot 8 uur (gewoon stopcontact). Je kunt de auto kan dus beter ’s nachts opladen, zodat je er de volgende dag mee op pad kunt. Niet alle stopcontacten zijn ook even geschikt. Vaak is het nodig om een zwaardere installatie te laten plaatsen.

Beperkter rijbereik

Hoewel het rijbereik al verbeterd is, is de afstand die een elektrische auto kan afleggen nog steeds ruim de helft minder dan die van een benzineauto. De auto kan gemiddeld, op enkele uitzonderingen na, tussen de 100 en 300 km afleggen. Rij je vaak verre afstanden, dan is een elektrische auto misschien niet helemaal geschikt.

Lagere maximumsnelheid
Hou je van snelheid? Dan ga je beter voor een brandstofauto.

Toch niet milieuvriendelijk?
Hoewel de elektrische auto geen CO2 uitstoot, is hij toch niet helemaal groen. De productie van de batterijen voor elektrische auto’s is namelijk erg milieuvervuilend. Toch is de productie van een elektrische auto minder milieuvervuilend dan het gebruik van een brandstofauto als je het gemiddelde aantal kilometers uitrekent dat een auto rijdt.

Stil maar gevaarlijk
Het gebrek aan geluid van de elektrische auto kan ook een nadeel zijn. Je kunt ze namelijk amper horen aankomen, en dat kan gevaarlijk zijn voor kinderen die buiten spelen en onverwacht een auto zien opduiken.

Dit zijn de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje. Nu is het aan jou om te oordelen. Wil je liever een milieuvriendelijke auto omdat je toch geen lange afstanden aflegt? Of ga je toch liever voor een brandstofauto, die zelf ook steeds minder verbruikt en schadelijke stoffen uitstoot?

Aan jou de keuze, beste Whoosher!