Vermijd ongevallen en voorkom vermoeidheid achter het stuur
04/05/18

boy 828850 1920

Zit u wel eens vermoeid achter het stuur terwijl u weet dat u niet alert genoeg bent om te rijden? Maar wanneer bent u dan té moe om veilig de baan op te gaan? En wat doet vermoeidheid met uw reactievermogen en het inschatten van situaties ? Whoosh!, de mobiele parkeerapp, is begaan met uw veiligheid, zocht het voor u uit en geeft u graag enkele tips!

Al bestaan er geen regels of wettelijke normen voor gewone bestuurders, vermoeid rijden is een groot risico in het verkeer. Al mag de ernst niet worden onderschat, het blijft een moeilijk meetbaar en controleerbaar aspect. Het is de verantwoordelijkheid van elke bestuurder om niet vermoeid achter het stuur te kruipen. U brengt niet alleen jezelf, maar ook andere weggebruikers in gevaar. De cijfers zijn best opvallend: Uit onderzoek blijkt dat de kans op een ongeluk maar liefst vier keer zo groot is en dat 1 op de 4 ongevallen in het verkeer wordt veroorzaakt door vermoeidheid achter het stuur. Sterker nog, het is de oorzaak van 1 op de 2 dodelijke ongevallen. Het is dus even gevaarlijk als rijden onder invloed. De combinatie van beide maakt het nog gevaarlijker!

Vermoeidheidsongevallen zijn bovendien niet alleen een kwestie van te weinig slaap: ook te lang achtereen doorrijden, de tijd van de dag, stress, een eentonige omgeving, ‘s nachts rijden of het gebruik van drugs, geneesmiddelen en alcohol kunnen een beperkte concentratie veroorzaken. Wat doet vermoeidheid met je lichaam? Een vertraagd reactievermogen, een verminderde oplettendheid en het foutief inschatten van verkeerssituatie zijn enkele niet te onderschatten effecten. Deze zijn vergelijkbaar met het drinken van alcohol.

Makkelijk herkenbare vermoeidheidsfactoren:

  • Prikkende ogen en zware oogleden

  • Vaak geeuwen

  • Herhaalde bewegingen: Het aanraken van je kin, herhaaldelijk over je gelaat wrijven, krabben aan je neus,...

  • Onsamenhangende gedachten

  • Vertraagde reacties, inhalen gaat niet meer zo vlot

  • Het midden van uw rijvak houden wordt moeilijker of u bent reeds over de witte lijn gereden

  • Moeite om een constante snelheid te behouden

  • Andere concentratiestoornissen zoals het laattijdig opmerken van verkeerstekens of afwijken van het vooropgestelde GPS-traject

  • Als u begint te knikkebollen is het bijna te laat.

Indien u deze waarschuwingssignalen negeert, riskeert u onbewust in slaap te vallen. Graag geeft Whoosh! u enkele tips om de vermoeidheid te beperken.

  • Vertrek niet met slaapschuld en gun jezelf voldoende slaap. Hou bovendien rekening met uw biologische klok. Onze waakzaamheid vermindert overdag tussen 14u en 16u. Ook ‘s nachts tussen 2 en 6 lopen we een hoger risico.

  • Stop regelmatig. Na twee uur rijden kan u best een kwartiertje rusten. Plan uw reis zodanig dat u op voorhand weet waar u kan stoppen . Zo parkeert u steeds op een veilige plaats en kan u even uitrusten. Wenst u even te slapen? Dat kan! Een powernap van max. 30 minuten is de beste manier om even uit te rusten. Langer slapen kan een tegengesteld effect hebben: u valt in een diepere slaap en wordt moeizaam en futloos wakker. Even stretchen en wandelen in de frisse lucht kan ook helpen om u opnieuw fitter te laten voelen.

  • Stel bij verre reizen geen aankomstuur voorop. Is het traject te lang, plan dan indien nodig een overnachting in.

  • Drink veel water en eet regelmatig iets kleins en licht verteerbaars. Een volle maag werkt vermoeidheid in de hand. Drink geen alcohol, ook niet bij het eten.

  • Zorg voor een koele wagen om slaperigheid te voorkomen.

  • Hou de wagen koel en zet indien nodig de airco aan. Trek een extra trui aan als u het koud hebt.

  • Probeer om samen te rijden. Vraag aan een passagier om u te verwittigen wanneer u kenmerken van vermoeidheid vertoont. Let op met slapende passagiers naast de bestuurder, dit maakt het nog zo moeilijk om de concentratie te behouden. Geef, indien mogelijk, om de 200 km het stuur over aan uw copiloot.

  • Rijden bij slechte weersomstandigheden zoals hagelbuien, hevige regen of sneeuw vergt extra concentratie. Las dus extra pauzes in om fit achter het stuur te blijven.

Technische hulpmiddelen om vermoeidheidsongevallen te voorkomen zijn steeds ontwikkeling. Al beantwoorden ingebouwde vermoeidheidsdetectoren niet geheel aan de verwachtingen, ze kunnen ons wel bewuster maken van het feit dat voldoende slapen een must is voor u aan een autorit begint.